Witte auto laadt op aan laadpaal in cartoonvorm.

Elektrisch rijden mijden of verspreiden?

Rijden op een elektrische motor en batterij. Is deze switch iets voor jou? Waarom gebruiken bedrijven elektrische voertuigen en hoe sterk staan deze al in de Vlaamse markt? Wat we wél zeker weten is dat deze de trends (zie blog – ‘automotive trends voor 2020’), zullen beïnvloeden en nieuwe mogelijkheden voor de maatschappij vormen.

Waarom E-rijden

Er zijn verschillende redenen waarom men een e-rijder aanschaft. Eén van de redenen is het comfort. Elektrische wagens rijden veel soepeler, versnellen gemakkelijker en rijden stiller dan andere wagens.

Met een E-wagen heb je niet enkel meer comfort, maar onderscheid je je van andere wagens. Elektrisch rijden geeft je een positief imago.

Eén van de redenen waarom je een positief imago krijgt, is door het milieu. Door elektrisch te rijden draag je mee bij aan een gezonde lucht. Gevaarlijke deeltjes zoals fijn stof vermijd je door met een elektrische wagen te rijden.

In sommige gevallen is e-rijden zelfs veel voordeliger dan rijden op brandstof.

 

In opmars

Misschien behoor je reeds tot één van de doelgroepen die elektrisch rijden al vaak toepast?

Denk maar bijvoorbeeld aan verscheidene bedrijven die poolwagens inschakelen voor hun personeel. Of bedrijfswagens voor werknemers die omgeruild kunnen worden voor elektrische wagens. Dit gebeurt voornamelijk wanneer er langere afstanden afgelegd moeten worden. Zo krijgt het bedrijf ook een positief imago.

Dit geldt ook voor verhuurbedrijven die a.d.h.v. het verhuur van elektrische wagens hun imago en klantenbestand kunnen versterken.

Gemeenten gebruiken elektrische voertuigen voor de groendiensten. Wat vanzelfsprekend is aangezien zij instaan voor een groen en milieuvriendelijke gemeente.

Overheden willen ervoor zorgen dat bussen en ander openbaar vervoer ook elektrisch zullen rijden. De eerste elektrische bussen zijn reeds op de baan in West-Vlaanderen.

 

De E-wagen

Wat is nu juist een elektrisch voertuig? De aandrijving bij een elektrisch voertuig gebeurt via een batterij en elektromotor. Vanzelfsprekend zal een benzine- en dieselvoertuig via een benzinestation bijgetankt moeten worden en een elektrisch voertuig via een oplaadpaal. Hierbij wordt de energie in de batterij opgeslagen. Dit kan zowel volledig als gedeeltelijk worden gedaan. Er zijn drie verschillende soorten elektrische voertuigen.

  1. Batterij elektrische voertuigen: dit zijn geheel elektrische voertuigen.
  2. Bereik uitgebreide voertuigen: naast een elektrische aandrijving voorziet dit voertuig ook van een kleine verbrandingsmotor die zorgt voor het opladen van de batterij.
  3. Hybride elektrische voertuigen: deze voertuigen bevatten zowel een verbrandings- als een elektromotor. Hieronder bestaat de mild hybride en de plug-in hybride. Bij de mild hybride wordt de elektromotor enkel als ondersteuning gebruikt voor de verbrandingsmotor. Bij deze kan de elektromotor niet zelfstandig aangedreven worden. Daarentegen kan de plug-in hybride over een beperkte afstand wél zelfstandig rijden.

 

E-trucks

Ook de eerste elektrische trucks zijn reeds op de baan te vinden. Deze zijn enorm in opmars. Ook op deze manier werken bedrijven aan hun imago. Jaarlijks wordt er door de Duitse magazines VerkehrsRundschau en Trucker Magazine de ‘Green truck award’ uitgereikt. Bij deze uitreiking wordt het brandstofgebruik en de CO2-uitstoot van verscheidene voertuigen met elkaar vergeleken. Deze meting gebeurt door een 353 km standaard testroute. Elk voertuig is hierbij uitgerust met zware testtrailers. Voor de derde keer op rij wint Scania deze ‘Green Truck Award’.

 

Help! Ik val stil

Veel e-rijders, of mogelijk toekomstige e-rijders, hebben de angst stil te vallen door een lege batterij. Dit houdt consumenten tegen om een e-wagen aan te schaffen. Eén van de redenen hiervan is de beperkte hoeveelheid aan laadpalen in Vlaanderen. Doordat de populatie e –rijders sterk groeit, komen er ook meer oplaadpalen bij. Bovendien zorgt een afstand naar het werk voor een Vlaming in de meeste gevallen ook niet meteen voor een lege batterij. Het rijbereik van een elektrische wagen kan al snel boven een afstand van 200 km gaan, dit hangt natuurlijk af welke specifieke wagen je aanschaft. Deze angst hoeft dus niet een reden te zijn om e-rijden te mijden.

 

Bijtanken

Een elektrische wagen kan makkelijk thuis opgeladen worden aan het stopcontact, wat in veel situaties het goedkoopst uitkomt. Deze manier gaat vanzelfsprekend trager dan dat je thuis een laadpaal installeert, en daar je wagen mee oplaad.

Het aantal publieke laadpalen stijgt in Vlaanderen. Heel wat elektrische wagens hebben een ingebouwd navigatiesysteem waarmee je een overzicht te zien krijgt van waar zich publieke laadpalen bevinden. Deze kunnen door de opmars onvolledig zijn. Daarom kan het nooit kwaad om een dergelijke app op je smartphone te installeren, zoals ‘Chargemap’.

Op sommige plaatsen kom je ook gratis laadpalen tegen! Deze zullen sterk afnemen naarmate de populatie van e-rijders groeit. Deze zie je voornamelijk bij winkels. Op deze manier willen zij een betere service bieden aan hun klanten.

 

Duur achter het stuur

Last but not least, hoe diep moet je nu eigenlijk in je portemonnee graven voor een elektrische wagen? Een elektrische wagen heeft een hogere aanschafprijs dan een wagen met een verbrandingsmotor. Dit komt doordat de batterij van de wagen op de dag van vandaag duur uitvalt. Het prijsverschil tussen elektrische- en brandstofwagens zal wellicht naar de toekomst toe sterk krimpen. Naarmate de vraag toeneemt, zal de prijs logischer wijze ook zakken.

Het verbruik daarentegen ligt bij een elektrische wagen lager. Wanneer je de gas lost, wordt de energie gerecupereerd. Daarom is op snelwegen het verbruik hoger dan in het stadsverkeer en files. Het specifieke verbruik kan mede van verschillende factoren afhangen zoals: de efficiëntie van de motor, de rijstijl, het gewicht van de wagen, de weersomstandigheden,… Daarom is het belangrijk je goed te laten informeren bij de aankoop van een elektrisch voertuig.

Ook de onderhoudskosten liggen veel lager bij een elektrische wagen. Dit komt door de minderheid aan onderdelen die zich in de auto bevinden.

Of je nu wel of niet de switch maakt naar het e-rijden, deze trend zal zich waarschijnlijk naar de toekomst toe nog uitbreiden in de maatschappij.

 

Opgelet: Dit artikel is geen sluitend juridisch advies. Het is een handige leidraad bij je zoektocht naar antwoorden op je vragen. Raadpleeg bij belangrijke vragen de website van de Vlaamse overheid.